한글 놀이 02 —한글 모양
Hangeul Play 02 —Hangeul Shape
2019
〈한글 놀이〉는 한글에 관한 비정기 간행물로, 매 호 마다 한 가지 주제에 대해 다룬다. ‘한글 놀이’는 오늘날 한글을 보고 읽고 쓰고 경험하는 방식을 관찰하고 실험하며 한글을 가지고 노는 것을 목표로 한다.

〈한글 놀이 02〉의 주제는 ‘한글 모양’이다. 〈한글 놀이 02〉는 최근 국내에서 만들어진 뮤직비디오와 광고 영상 등의 자막 타이포그래피에서 한글이 ‘모양’으로써 두드러지는 현상에 주목한다.

국내 최초의 웹예능을 표방한 ‘신서유기’(2015~현재)와 애플의 ‘Don't blink’ 광고(2016)는 흑백의 제한적 색 사용, 화면을 꽉 채우는 배치를 특징으로 하는 영상 자막 타이포그래피를 선보였다. 이러한 시각적 형식은 국내 광고계에 영향을 주었고 이후 쌍자음을 포함한 1–2 음절 단어의 반복, 한글 자소의 민낯을 보여주는 등의 파생효과를 낳았다. 이러한 현상들은 한글의 조형적 형태를 부각하며 결과적으로 한글을 읽는게 아닌, 보고 감상할 수 있는 경험을 만들어주었다.

〈한글 놀이 02〉는 국내 영상 자막 타이포그래피에서 이미지성이 부각된 글자의 사례들을 수집한 다음 이를 흰색의 종이 위에 검정색 잉크로 옮겨 담은 13장의 포스터 모음집이다.

290×420mm
52쪽
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〈Hangeul Play〉 is a series of publications about Hangeul, the Korean Alphabet. It aims to play wiht Hangeul by recording or experimenting how to see, read, write, and experience Hangeul.

The theme of the second issue is ‘Hangeul Shape’. 〈Hangeul Play 02〉 focuses on the phenomenon that Hangeul is prominent as ‘shape’ in subtitle typography such as music video and advertisement video made in Korea recently.

The first web variety show in Korea, ‘New journey to the west’(2015–present) and Apple’s ‘Do not blink’ ad(2016) showed a subtitle typography featuring limited color usage in black and white, and a layout that fills the screen. This visual format influenced the domestic advertising industry, and resulted in a derivative effect such as repeating 1-2 syllable words including double consonants. These phenomena emphasize the form of Hangeul, and as a result, it made the experience of seeing, not reading, Hangeul.

〈Hangeul Play 02〉  is a collection of 13 posters that collect the cases of the characters whose characteristic as an image is highlighted in the subtitle typography in Korea and then transfer them back to black letters on white paper.

290×420mm
52pages
offset printing
© 2022 Choong-geun Yoon